DODATEK TECHNICZNY

  Jak wspomniałem wcześniej w niektórych lokomotywach silniki połączone są na stałe w grupy, zwykle jedną grupę stanowią dwa połączone ze sobą szeregowo silniki. W innych pojazdach silniki pracują niezależnie, tzn. nie są połączone ze sobą na stałe. Jeszcze jednym rozwiązaniem jest stosowanie zarówno grup jak i silników pracujących niezależnie. W elektrycznych pojazdach trakcyjnych systemu 3000 V prądu stałego nie ma możliwości, aby silniki pracowały indywidualnie, tzn. żeby jeden silnik pracował pod napięciem sieci trakcyjnej, gdyż konstrukcja na to nie pozwala.
W związku z tym, w trakcji elektrycznej stosuje się grupy silników. Silniki mogą być połączone ze sobą na stałe lub nie na stałe. W trakcji spalinowej jest różnie. W niektórych pojazdach silniki trakcyjne połączone są w grupy, a w niektórych silniki pracują niezależnie.

  Dla przykładu pokażę sposób połączenia silników trakcyjnych i uproszczone układy połączeń w lokomotywie sześciosilnikowej. Rozwiązanie pokazane na rysunku poniżej znajduje się w lokomotywie elektrycznej - towarowej ET22 . Lokomotywa posiada 6 silników trakcyjnych ponumerowanych w taki sposób, że na jednym wózku znajdują się silniki ponumerowane nieparzyście, tj 1, 3, 5, a na drugim znajdują się silniki ponumerowane parzyście, tj 2, 4, 6. Silniki 1 i 3, podobnie jak silniki 4 i 6 połączone są w grupę na stałe - szeregowo. Natomiast silniki 2 i 5 połączone są w grupę szeregowo na połączeniu układu w szereg i równolegle. Nie są więc połączone na stałe, a jedynie poprzez styczniki liniowe.

[Rozmiar: 55184 bajtów]



  W układzie szeregowym silniki połączone są w taki sposób, że prąd przepływa najpierw przez grupę 1-3, następnie przez silniki 5, 2 i grupę 4-6. Połączenie silników w taki sposób powoduje, że prąd płynący przez silniki jest ten sam, więc prąd obwodu trakcyjnego It jest równy prądowi I1-3, 5, 2, 4-6. Wartość napięcia przypadającego na każdy z silników Us jest równa 1/6 napięcia zasilania Uz, tj. 500 V.
  W układzie szeregowo-równoległym silniki połączone są w taki sposób, że tworzą dwie grupy. W jednej grupie prąd przepływa przez silniki 1-3 i 5, a w drugiej grupie prąd przepływa przez silniki 6-4 i 2. Połączenie silników w taki sposób sprawia, że prąd trakcyjny It jest sumą prądów przepływających przez dwie gałęzie, tj. I1-3, 5 + I4-6, 2. Z kolei wartość napięcia przypadającego na każdy z silników Us wynosi 1/3 napięcia zasilania Uz, tj. 1000 V.
  W układzie równoległym silniki połączone są w taki sposób, że tworzą trzy grupy. Pierwszą grupę stanowią dwa silniki 1-3, które są ze sobą połączone na stałe. W drugiej grupie znajdują się silniki 5 i 2, które połączone są stycznikami liniowymi. Trzecia grupa to dwa silniki 4-6, które połączone są ze sobą na stałe. Wartość prądu trakcyjnego It jest równa sumie prądów przepływających przez każdą gałąź, tj. I1-3 + I2, 5 + I4-6. Napięcie przypadające na każdy z silników Us wynosi 1/2 napięcia zasilania Uz, tj. 1500 V.

  Takie układy połączeń występują w lokomotywie ET21 (trochę inna numeracja silników) i ET22. W praktyce w każdym z układów znajdują się rezystory rozruchowe stopniowo wyłączane z układu. W sytuacjach awaryjnych dokonuje się odpowiednich przełączeń aby była możliwa jazda awaryjna na odpowiednim układzie.

  * Jako silnik niezależny należy rozumieć silnik nie połączony na stałe z drugim silnikiem. Stałe połączenie w szereg powoduje, że awaria któregokolwiek z silników eliminuje z pracy zarówno silnik sprawny jak i uszkodzony - są one uzależnione od siebie.

Dodatek techniczny jest plikiem, który uzupełnia informacje zawarte w niektórych opisach. Dodatek jest po to, aby nie wprowadzać zbędnych informacji do opisu danego zagadnienia. Stanowi on uzupełnienie informacji, dzięki temu zainteresowany użytkownik może lepiej zrozumieć informacje podane w opisie podstawowym.