DODATEK TECHNICZNY

  W czasie rozruchu pociągu, szczególnie ciężkiego przednie osie wózków patrząc w kierunku jazdy są mniej obciążone niż osie tylnie. Sytuacja ta jest niekorzystna, gdyż przednie zestawy kołowe wózków mają wówczas mniejszy współczynnik przyczepności, co w przypadku ciężkich rozruchów może doprowadzić do poślizgu tych zestawów.
Aby temu zapobiec i lepiej wykorzystać siłę przyczepności stosuje się układ kompensacji odciążenia osi:

[Rozmiar: 26204 bajtów]

  Na schemacie zaznaczono również układ bocznikowania uzwojeń, nawrotnik oraz bocznik indukcyjny stanowiący część układ kompensacji odciążenia osi. W czasie rozruchu pierwsza oś jest mniej obciążona i dlatego w uzwojenie wzbudzenia silnika tej osi (4) włączony jest rezystor, dzięki temu moment obrotowy tego silnika jest mniejszy i istnieje mniejsze prawdopodobieństwo poślizgu zestawu kołowego.
Układ ten załączany jest stycznikiem. O załączeniu stycznika decyduje maszynista przed rozruchem.
Opisywany układ stosowany jest w lokomotywach serii EU06 i EU07.

Dodatek techniczny jest plikiem, który uzupełnia informacje zawarte w niektórych opisach. Dodatek jest po to, aby nie wprowadzać zbędnych informacji do opisu danego zagadnienia. Stanowi on uzupełnienie informacji, dzięki temu zainteresowany użytkownik może lepiej zrozumieć informacje podane w opisie podstawowym.